Retningslinjer for sertifiserte Street View-fotografer
Disse retningslinjene gjelder for alle deltakerne i Trusted-programmet for Street View som samler inn bilder på vegne av kundene sine for bruk i Google-produkter.
Retningslinjene for sertifiserte Street View-fotografer dekker fire områder:
- Krav til åpenhet: hvilken informasjon du må dele med kundene dine
- Praksiser som ikke er tillatt: ting du ikke kan gjøre hvis du vil publisere eller administrere bilder som er lastet opp til Google-produkter på vegne av kundene dine
- Retningslinjer for merkevarebygging: riktig bruk av Googles varemerkeelementer
- Kvalitetskrav: hvordan du må organisere kundekontoer som brukes til annonsering på Google
Krav til åpenhet
For at kundene skal få fullt utbytte av fordelene med å laste opp bilder til Google-produkter, må de ha tilgang til informasjonen de trenger for å ta veloverveide beslutninger. Derfor krever vi at alle som deltar i Trusted-programmet, åpent deler all informasjon som er nødvendig for å kunne ta disse beslutningene. I tillegg til å oppfylle kravene som er beskrevet nedenfor, må deltakerne også gjøre sitt beste for å gi kundene annen relevant informasjon når kundene ber om det.
Når du selger fotograferingstjenester til andre, er det viktig at du etterstreber den samme åpenheten, og at du er innforstått med hvilke plikter og rettigheter du har overfor andre personer og i forbindelse med merkevarer og lokal lov og rett.
Tjenestegebyrer og -kostnader
Deltakere i Trusted-programmet krever ofte et administrasjonsgebyr for de verdifulle tjenestene de leverer. De som kjøper bilder, skal vite om de blir belastet med slike gebyrer. Som et minstekrav må du informere nye kunder skriftlig før hvert første salg, og gebyrene og kostnadene skal være oppført på kundefakturaene.
Det er spesielt viktig at bildekjøpere som har små budsjetter – og som kanskje ikke har de samme ressursene eller den samme ekspertisen som store bildekjøpere har – vet hva de kan forvente når de samarbeider med sertifiserte Street View-fotografer.
Sannferdig fremstilling
Som deltaker i Trusted-programmet for Street View skal du ikke presentere deg selv på en måte som gir inntrykk av at du er ansatt hos Google. Vær ærlig, presenter deg selv som en uavhengig bedrift, og informer kundene om Googles begrensede rolle som publiseringstjeneste.
Individuelt ansvar
Publiserte bilder vises vanligvis på Google Maps i løpet av få sekunder, men bilder kan bli avvist på et senere tidspunkt hvis de ikke er i tråd med retningslinjene for innhold brukere har bidratt med på Maps, eller vilkårene for bruk av Google Maps.
- Hvis et bestilt bilde blir avvist av Google Maps, har fotografen og bedriften selv ansvaret for å løse problemet.
- Vi anbefaler at fotografer umiddelbart korrigerer eller erstatter bilder som ikke er i tråd med retningslinjene våre, og sørger for at bildene blir godkjent for publisering på Google Maps. Hvis et problem ikke kan løses, må fotografen refundere hele beløpet til den aktuelle kunden.
Eierskap til bilder
Når fotografer og bedrifter innleder et samarbeid, anbefaler vi at partene inngår en skriftlig kontrakt som angir vilkårene i avtalen, garantier og fremtidige eierrettigheter.
- Det er viktig å fastsette hvem som skal eie bildene etter at fotograferingen er fullført. Hvis fotografen skal eie bildene, må bedriften få informasjon om hvordan den kan bruke bildene uten å krenke fotografens opphavsrett. Det samme bildet skal ikke publiseres dobbelt via to kontoer (f.eks. både fotografens og bedriftens konto).
Overholdelse av lover og regler
Påse at du overholder all gjeldende lov og rett når du betjener kunder. Du skal ikke fremstille ferdighetene dine eller kvaliteten på arbeidet på en misvisende måte. Påse også at du har forsikringen som trengs for å utføre arbeidet du er leid inn for å gjøre.
Synlighet av bilder
Google rangerer bilder på Google Maps uavhengig av kontrakter og kommersielle avtaler som er inngått mellom tredjeparter, deriblant avtaler mellom bedriftseiere og fotografer. Det at en bedrift har bestilt tjenester utført av en profesjonell fotograf, gir ingen garantier for hvordan bildene blir rangert eller vist på Google Maps.
Ingen interessekonflikter
I noen Google-programmer – spesielt Local Guides – er det en forutsetning at du deltar i en ikke-profesjonell egenskap (du skal bl.a. ikke kompenseres for innholdet du bidrar med). Hvis du tilbyr betalte tjenester (f.eks. at du markedsfører deg selv som sertifisert Street View-leverandør), er det viktig at du ikke blander disse profesjonelle tjenestene sammen med andre, ikke-profesjonelle tjenester der du skal være nøytral (f.eks. at du legger ut en vurdering eller anmeldelse som Local Guide).
Riktig bruk av Googles varemerker
Det er bare fotografer eller bedrifter som har status som Trusted-sertifisert, som kan bruke Google Maps Street View-merkevaren og Trusted-merket som elementer i markedsføringen sin. Som sertifisert fotograf kan du vise frem disse elementene som symboler på statusen du har oppnådd. Sertifiserte spesialister kan bruke Trusted-merket, ordmerket og varemerkeelementene, deriblant Google Maps- og Street View-logoene, og andre relaterte logoer. Nedenfor ser du eksempler på hva du kan og ikke kan gjøre med disse elementene. Hvis du mener at noen bruker Googles merkevareressurser på en måte som ikke er tillatt, kan du rapportere problemet her. Hvis problemet er knyttet til andre Google-merkevareressurser, kan du rapportere om upassende bruk her.
Bruk av Trusted-merket
- Du kan bare bruke Trusted-merket og -merkevareelementene dersom du er sertifisert medlem av Trusted-programmet for Street View.
- Du kan bare vise Trusted-merket på hvit bakgrunn med tilstrekkelig utfylling, uansett hvor du viser det.
- Du kan bare bruke Trusted-merket sammen med navnet ditt eller bedriftsnavnet ditt og logoen din.
- Du kan bruke Trusted-merket og -merkevareelementene på nettsteder, i presentasjoner, på arbeidsklær og i trykt salgsmateriell.
- Påse at merket og merkevareelementene ikke er de mest fremtredende elementene på siden eller klærne.
- Du kan ikke endre noen av merkene, logoene eller ordmerkene knyttet til Google Maps, Street View eller Trusted-programmet, heller ikke ved å legge til grafikk, strekke bildene eller oversette dem.
- Ikke bruk merket på en misvisende eller støtende måte. Du kan for eksempel ikke bruke merket på en måte som antyder at Google anbefaler bestemte produkter eller tjenester.
Når du selger tjenestene dine
- Du kan tilby profesjonelle 360-bilder som en del av tjenestene dine.
- I kontakt med bedrifter skal du ikke gi villedende informasjon om eller skjule at du deltar i Trusted-programmet.
- Hvis du tilbyr betalte tjenester (f.eks. hvis du markedsfører deg som sertifisert Street View-leverandør), skal du ikke kombinere disse tjenestene med Local Guides-medlemskapet ditt.
Merkevarebygging på nettstedet ditt
- Du kan ikke bruke Google, Google Maps, Street View eller Trusted-merket eller noen andre Google-varemerker – eller ord som ligner på disse – i domenenavn.
- Du kan vise Trusted-merket på nettstedet ditt.
Merkevarebygging på kjøretøy
- Du kan bare merke kjøretøy med din egen logo og merkevare.
- Du kan ikke bruke Googles merkevareelementer, deriblant ikonet, merket eller logoen for Street View, på kjøretøy.
Merkevarebygging i nadir/senit på 360-bilder
- Bruk logoen/navnet på bedriften din i den respektive størrelsen som nadir/senit. Du finner eventuelle formatspesifikke kriterier i retningslinjene.
- Når du bruker merkevarer i nadir på bildene dine eller på taket på kjøretøyet ditt, må du
- ha tillatelse til å bruke merkevaren
- bare vise innhold som er relevant (f.eks. promotering av lokal turisme), eller som på annen måte er begrenset til attribusjon
- Hvis det dreier seg om sponsing/attribusjon, må merkevaren som vises, oppfylle følgende kriterier:
- Den kan ikke stå sammen med en Google-merkevareressurs.
- Den kan ikke stå sammen med markedsføringsgrafikk eller -språk (med mindre det er relevant for stedet som vises).
- Den må inneholde «sponsored by» eller tilsvarende tekst oversatt til det lokale språket.
- Du kan ikke bruke Trusted-merket eller andre Google-merkevarer i nadir/senit på 360-bildene dine (innbefattet i eventuell takgrafikk som kan være synlig for kameraet ditt).
I tillegg til disse retningslinjene er det viktig at du overholder Googles regler for riktig bruk, vilkårene for bruk av merkevarer, retningslinjene for geografisk bruk samt alle andre retningslinjer for bruk av Google-varemerker.
Annonsering av bedriften din på Google Ads
Om ønskelig kan du markedsføre bedriften din i Google Ads ved å legge inn meldingen «programmet for sertifiserte fotografer» i annonsene dine. Merk deg at du ikke har lov til å bruke «Street View»-merkevaren alene eller andre Google-merkevarer i annonsene dine.
Merkevarebygging i Google-bedriftsprofilen din
Hvis du har en Google-bedriftsprofil, forventer vi at du overholder retningslinjene for Google-bedriftsprofilen og spesifikt retningslinjene for hvordan du kan representere bedriften din på Google.
Du kan ikke bruke Google, Google Maps, Street View eller andre Google-varemerker – eller ord som ligner på disse – i navnet på Google-bedriftsprofilen din.
Du kan laste opp Trusted-merket i profilen når du har oppnådd status som Trusted-partner.
Merk: Hvis du ikke følger disse retningslinjene, kan du miste statusen du har opparbeidet deg i dette programmet, samt retten til å bruke Trusted-merket og andre merkevareelementer.
Krav til bildekvalitet i Trusted-programmet
Bildekvalitet
- 7,5 MP eller større (3840 x 1920 piksler).
- Bildets høyde- og breddeforhold: 2:1.
- Ingen mellomrom rundt bildehorisonten.
- Ingen betydelige overgangsfeil.
- Tilstrekkelig detaljrikdom i lyse/mørke områder.
- Skarphet: i fokus uten noen bevegelsesuskarpheter.
- Ingen forstyrrende filtre eller effekter, inkludert i bildets nadir.
Tilkobling
- Alle sammenkoblede 360-bilder skal ha en klar synslinje.
- Ta bilder med én meters mellomrom innendørs og tre meters mellomrom utendørs.
- Du kan øke sjansene for å koble bildene dine til våre hvis du inkluderer en gate i samlingen din.
Egnethet
- Samtykke til å vise folk og sted.
- Geografisk nøyaktig plassering.
- Ingen datamaskingenererte områder eller spesialeffekter, inkludert bildespeiling eller -forvrenging
- Ingen opphavshenvisning utenfor nadirområdet.
- Ikke noe hatsk eller ulovlig innhold.
Praksis som ikke er tillatt
Upassende innhold
Du finner en oversikt over hva som regnes som forbudt og begrenset innhold, i retningslinjene for innhold brukere har bidratt med på Maps.
Du kan rapportere upassende innhold via «Rapporter et problem»-linken.
Falske, villedende eller urealistiske påstander
Vi ønsker at kundene til sertifiserte Street View-fotografer skal ha et godt beslutningsgrunnlag når de vurderer å samarbeide med dem. Dette innebærer at du må være åpen og ærlig når du beskriver bedriften din, tjenestene du tilbyr, kostnadene tilknyttet de aktuelle tjenestene og hvilke resultater kundene kan forvente å oppnå. Du må ikke komme med falske, villedende eller urealistiske påstander.
Eksempler:
- feilaktig antyde at du er tilknyttet Google
- garantere topplasseringer i Google Street View eller Google Maps
Trakasserende, fornærmende eller upålitelig fremferd
Street View-kunder skal få like god service fra Street View-fotografer som de får når de samarbeider direkte med Google. Derfor er det ikke tillatt med trakasserende, fornærmende eller upålitelig fremferd overfor potensielle eller nåværende kunder.
Eksempler:
- ringe opp potensielle kunder gjentatte ganger
- legge unødig press på annonsørene for at de skal bli eller fortsette som kunder hos byrået ditt
- la andre personer ta eksamener i Google-sertifisering på dine vegne
- nettfisking
- tilby Google Ads-kuponger i bytte mot betaling
Om retningslinjene våre
Det er viktig at du gjør deg kjent med og holder deg oppdatert på Googles retningslinjer for sertifiserte Street View-fotografer. Hvis vi mener at du bryter retningslinjene våre, kan det hende at vi kontakter deg, gjennomgår virksomheten din grundig og ber deg om å løse problemene som representerer brudd på retningslinjene. Ved gjentatte eller spesielt alvorlige brudd på retningslinjene kan det hende at vi ekskluderer deg fra Trusted-programmet. Det kan også hende at vi kontakter kundene dine for å informere dem om dette. Det kan også hende at vi hindrer deg i å bidra til Google Maps-produkter.
Disse retningslinjene gjelder i tillegg til eksisterende vilkår og retningslinjer for tredjeparter, deriblant
- retningslinjene for bruk av Googles merkevarer
- retningslinjene for innhold brukere har bidratt med på Maps
Hva skjer hvis du ikke overholder retningslinjene?
Evaluering av samsvar: Vi kan når som helst sjekke om bedriften din overholder retningslinjene for sertifiserte Street View-fotografer. Hvis vi kontakter deg for å be om informasjon i forbindelse med en slik kontroll, må du svare innen rimelig tid og raskt gjøre endringene som kreves for at du overholder retningslinjene våre. Vi kan også kontakte kundene dine for å sjekke om du overholder retningslinjene.
Varsel om brudd på retningslinjene: Hvis vi mener at du bryter retningslinjene for sertifiserte Street View-fotografer, tar vi vanligvis kontakt for å be deg om å løse de aktuelle problemene. Hvis du ikke foretar de nødvendige korrigeringene innen den fastsatte tidsfristen, kan vi iverksette sanksjoner. Ved alvorlige eller gjentatte brudd kan vi iverksette sanksjoner umiddelbart, uten forvarsel.
Suspensjon fra tredjepartsprogrammer: For at du skal kunne delta i Googles tredjepartsprogrammer, for eksempel Trusted-programmet for Google Street View, må du overholde Street View-retningslinjene for sertifiserte fotografer. Vi kan begrense eller suspendere deltakelsen din hvis vi oppdager at du bryter retningslinjene våre, eller hvis du ikke samarbeider med oss når vi forsøker å finne ut om bedriften din overholder retningslinjene.
Suspensjon av Maps-kontoer: Ved et alvorlig brudd på retningslinjene kan vi sperre Google Maps-kontoene dine. Ved gjentatte eller spesielt alvorlige brudd på retningslinjene kan Google Maps-kontoene dine bli sperret for godt. Da kan du ikke lenger bidra til Google Maps. Det kan også hende at vi kontakter kundene dine for å informere dem om dette.
Rapportér en overtredelse av retningslinjene for tredjeparter
Mener du at en tredjepartspartner bryter disse retningslinjene? Gi oss beskjed om det: