Fra hobby til verdens oppmerksomhet – slik ga kartleggingen av naturskjønne Fransk Polynesia lokalbefolkningen enorme fordeler.

Med de hvite sandstrendene, turløypene som snor seg gjennom landskapet, og UNESCOs verdensarvsteder er Fransk Polynesia på manges liste over steder de vil oppleve i løpet av livet. For de fleste av oss blir det med drømmen, men Christophe Courcaud så en unik sjanse til å la flere få nyte denne perlen og hjelpe turistindustrien på Tahiti gjennom Street View.

1800 km

fotografert

1 200 000

bilder

via video med

8K

skjermoppløsning i videoer

Mer enn 8

øyer

18

hoteller er publisert

Mer enn 450

bedriftsoppføringer
er opprettet

En blanding av forretning og fornøyelse

Fascinasjonen for både Street View og Fransk Polynesia var grunnen til at Christophe grunnla Tahiti 360 i 2019. Selskapet har spesialisert seg på å ta 360-bilder av store naturområder i Fransk Polynesia, deriblant strender og turløyper, og laste disse opp til Street View. Selv om det viktigste for Christophe er å forevige og vise frem dagliglivet på denne naturskjønne øya, hjelper han samtidig lokale bedrifter med å bli mer synlige gjennom tredimensjonale virtuelle besøk med innendørsbilder på Street View.

Kartlegging av Fransk Polynesia

Nå som bortimot alt er digitalisert, kan det være vanskelig å fatte at før Christophe og Tahiti 360 satte sine avtrykk på Fransk Polynesia, fantes det bare satellittbilder av denne øya. At det ikke var gatenavn på øyer som Tahiti og Bora Bora, har også vært en utfordring. Både turister og lokalbefolkningen har hatt problemer med å navigere på øya. Dette har ikke minst gjort jobben vanskeligere for nødtjenester som politi, brannvesen og ambulanse.

 

Jeg har alltid tenkt at Street View har potensial til å bety mye for lokalsamfunn. Det fascinerer meg at vi kan gå virtuelt inn i et bestemt område og gjøre oss kjent med omgivelsene før vi engang har dratt hjemmefra. Jeg tenkte at dette måtte være spesielt nyttig i Fransk Polynesia, der det var nesten umulig å reise rundt på en enkel måte.

Christophe Courcaud, grunnlegger av Tahiti 360

 

Google Street View: kartlegging av Bora Bora

Lokale myndigheter innså at Street View kunne bidra til å gjøre livet på øyene bedre. De bestemte seg for å samarbeide med Tahiti 360 om å kartlegge og gi navn til alle veiene på Tahiti, Moorea, Bora Bora, Raiatea, Maupiti, Huahine, Fakarava og Rangiroa. Med terrengkjøretøy, golfbiler, el-sykler og vannscootere – til og med på hesterygg – fikk Christophe kartlagt 1800 km av Fransk Polynesia. Takket være innsatsen til Christophe og lokale geografiske data myndighetene bidro med, kan du nå få trafikkoppdateringer i sanntid, forslag til de raskeste rutene samt veibeskrivelser til lokale bedrifter på Tahiti via Google Maps. Dette har betydd spesielt mye for nødtjenestene, som nå kan jobbe mye mer effektivt. Sist, men ikke minst, har 360-bildene av Tahiti på Street View forenklet byplanleggingen og vedlikeholdet av både veier og bygninger.

Inngangsbillett til et UNESCO-verdensarvsted

Den mest omfattende omvisningen Tahiti 360 har å by på, er av kulturminneplassen Taputapuatea på øyen Raiatea. Dette fornminnet er oppført på UNESCOs verdensarvliste og er en av hovedårsakene til at over 300 000 besøkende flokker til Fransk Polynesia hvert år. Ved å forevige dette vakre stedet i 360-format har Christophe gjort øygruppen virtuelt tilgjengelig for millioner av mennesker. Arbeidet som Christophe har publisert på Street View, gir oss muligheten til å utforske disse fantastiske øyene på skjermene våre.

Det er en stor oppgave å kartlegge en hel øy, men Christophe tok utfordringen på strak arm. For å være helt sikker på at han fikk foreviget alt Bora Bora har å by på, i 360-format, dekket han øyen i bil, båt og til fots. Det tok Christophe bare sju dager å kartlegge hele øyen og publisere innholdet på Street View, slik at alle kan oppleve øyens prakt.

I tillegg til Bora Bora fotograferte Christophe dessuten alle veiene i Papeete, hovedstaden på Tahiti, samt byen Pirae. Eksponeringen betalte seg da bilder av begge byene dukket opp på Street View.

Lokale bedrifter får også vist seg frem på Street View. Både store hotellkonsern som Hilton, Manava og Intercontinental samt mindre gjestgiverier har entusiastisk grepet muligheten til å presentere fasilitetene sine for et internasjonalt publikum.

Flere steder på kistelisten

Tahiti 360 har som mål å kartlegge alle øyene i Fransk Polynesia innen utgangen av året, og Maupiti, Tahaa, Marquesasøyene, Gambierøyene og Australøyene står snart for tur. Og selv om det fortsatt er store områder i Fransk Polynesia som skal dekkes, har Christophe allerede begynt å tenke på sitt neste eventyr. Han har inngått samarbeidsavtale med de lokale myndighetene i hjembyen sin i Frankrike om å dekke 400 km med sykkelstier, de flytende hagene i Amiens samt ruten til turisttoget i Somme-regionen. Christophe skal også ta for seg Teahupoo, som er vert for surfeaktivitetene i sommer-OL i 2024. Innimellom alle disse prosjektene håper han også å få lagt til Ny-Caledonia og Wallis- og Futunaøyene på Street View – ikke bare for å forenkle hverdagen til de fastboende, men også slik at flere får sett disse paradisøyene.

Street View er en plattform tuftet på samarbeid. Bidragsytere kan legge forholdene til rette for vekst i lokalsamfunn og lokale bedrifter – og gi deg tilgang til verdens underverker fra sofakroken – ved å publisere fantastiske bilder på Google Maps. Og det beste er at alle kan kartlegge lokalområdet eller bedriften sin med Street View – det er bare å ta det første skrittet og bidra med noe.

Del dine egne Street View-bilder